ipsace i tiskace

roj.bloguje.czesky!

1.11.2006

Hurá hurá, bude digitalisace

Rubrika ipsace
Známka 0 (0)
O tom, že vypnutí analogového vysílání bude zločin, jsem se už rozohňoval. Názor jsem nezměnil, ale pochopil jsem další souvislosti.

Sedím si tu v Teplicích na pracovní akci a mám prostoj. Čas vyplňuji poslechem současné taneční hudby, která se line místností. Ale když zbystřím, vidím, že neposlouchám rádio, ale puštěnou televisi. Přesouvám se blíž k obrazovce. Něco takového jsem zatím nikdy neviděl.

Na obrazovce vlevo běží "chat". Vpravo je jakási seznamka. Vpravo dole je pak live obrázek z "webcamu" jak dýdžej mixuje hudbu a mluví. Ještě tam jsou nějaké reklamní texty, které můj zrak automaticky filtruje. Zaujal mě totiž ten "chat". Moderátor o něm totiž dost často mluví a reaguje slovem na některé repliky. Na chatu to žije. Příspěvky se valí tempem asi jeden za... minutu. Přitom polovinu z nich obstarává admin. Dochází mi, že admin je zároveň moderátorem toho rádia i chatu.

A je dobrý! Umí mluvit a dokáže v posluchačích vyvolat dojem, že to "na skle" doopravdy žije, zdraví nově příchozí. Každý diskusní příspěvek dokáže vytěžit s neuvěřitelnou efektivitou. Čas od času vše překryje asi dvouminutový reklamní blok, zákonem schválnosti zrovna v době, kdy do chatu přibyde několik příspěvků. Jelikož na obrazovku se jich vejde jen pět, zažil jsem , že jsem se v tom "tempu" ztratil :-)

Kouzlo toho všeho je, že můžete tako chatovat, aniž byste platili za drahé internetové připojení. Stačí poslat SMSku na číslo se zvláštním tarifem. Příspěvek do chatu za bůra (či pětku?), no nepokecejte si! Tokio Hotel, znamení zvěrokruhu, láska, co víc si můžete přát?

Že je na internetu tisíc lepších chatů, kde to žije doopravdy, kam napsat zprávu je stokrát pohodlnější, zjevně nehraje roli. Děcka si chtějí za peníze rodičů zkrátka zachatovat. Pochybuju, že se na to kouká někdo duševně zdravý nad 16 let. Ale vlastně... právě mi došlo, jak mohl ministr Němec provolat 130 tisíc měsíčně.

Takže na tu obrazovku zírám jako zjara a uvědomuji si, že náklady na takovouto "televisní stanici" se rovnají nákladům na stanici rádiovou. Díky těm SMSkám a větší možnosti inserce je možná bilance plusovější, než u čistokrevného rádia. Ano, přesně tohle nám chybělo. Přesně tohle si užijeme diky tomu, že bude digitální televise!

Moje TV stanice: ČT1, 2, 4, 24, prima, eurosport 1, 2, galaxie, sport 1, nova, spektrum, discovery, N.geo, VH1. To máme 14 kousků. K tomu snad BBC, Al jazeera, markiza. Opravdu, dvacet je až dost.

Jelikož sám mám delší dobu možnost sledovat více než 350 televisních kanálů, nemůže mě to rozházet. Na UPC direct jsou ještě větší skvosty. Jen je všechny v rychlosti prolítnout je poměrně zdlouhavé a opruzující. Opravdu by mě zajímala sledovanost podobných nesmyslů. Myslím, že ani nejzatvrzelejší televisní maniak nedokáže skonsumovat víc, než 30 stanic. Ale průměr bude spíš kolem deseti. Dnes dělá analogové pokrytí 4-5 stanic. Troufám si odhadnout, že většině diváků to bohatě stačí, komu ne, má kabel, satelit nebo internet.

Takže cui bono? Mám silný dojem, že divákům určitě ne. Zájem na digitalisaci mají různé obskurní party lidí, kteří se snaží procpat k divákům za každou cenu. Vymýšlejí vznešené projekty, podobně nereálné, jako byl intelektuálský projekt televise Nova od CET21. Dostali licenci a nesplnili ani čárku. Od té doby se v tomto státě nic nezměnilo.

O nic nejde. Stát dostane prachy za licence, úředníci RRTV a podobných institucí dostanou své úplatky, ředitelé své platy, celá partička pak spoustu peněz za akcie, až se celá slavná Supertelevise prodá někomu silnému. Není síly, která by to zastavila. Je to skoro jako perpetuum mobile. Všichni vydělají...

Ale přece někdo prodělá. Já, hloupý divák. Fysiku nelze přelstít. Zvětšení počtu kanálů přináší zákonitě snížení kvality. Digitální vysílání je kvalitativní krok zpět. Hezky to za mě rozebral dgx, čímž mi ušetřil námahu.

Ano, připouštím, že kdo měl špatný signál, obraz se mu teď zlepší. Byla totiž taková krásná doba, že kdo chtěl a investoval, měl obraz dobrý, kdo na to kašlal, měl ho špatný. Kdo chtěl a investoval, měl stanic hodně, kdo ne, měl čtyři. Fuj!

V nové digitální době budou mít obraz všichni stejně mizerný. Ať chceme či nechceme. Všichni budeme mít stejné stanice se stejným chatem. Je to takové hezky sociálně demokratické. Ať se mají všichni stejně mizerně. Skoro bych si myslel, že je ta celá mizérie Paroubkův nápad, ale Filip, který se tématem zabývá, říkal, že to přišlo z EU.

A tak mám poprvé v životě chuť nahlas zakřičet: Fuck off EU!, ale nemůžu, právě přichází se skoro dvouhodinovým zpožděním obchodní panter z Teplic. Pssst...

Nemůžeme se na něj zlobit, vždyť i díky němu jsme si měli o čem povidat :-)

roj, 1.11.2006, 2:42:00, trvalý odkaz,

Komentáře (12)

Varování:
Budu zde nechávat jen komentáře, které se mi líbí. Demokracie je sen. Nechte si o ní zdát :-)
1 Jen dve poznamky -fim- 01.11.2006, 17:27:12
V zasade mas pravdu, cele se to pochopitelne nedeje pro blaho obcanstva (btw - nekde se nekdy neco pro blaho obcanstva deje?), ale kvuli tomu, ze se to nekomu hodi do kramu. A ze fysika plati a s nizsim datovym tokem jde ruku v ruce ztrata kvality je taky nabiledni.
Jen chci ale oponovat tvemu sice krasne pravicovemu, lec bohuzel do znacne miry nepravdivemu tvrzeni, ze ziskani kvalitniho analogoveho signalu je jen otazka volby (a snahy a investic). To bohuzel na velke casti uzemi proste pravda neni a nikdy nebyla. Tedy pokud neuvazujes o ivesticich typu "soukroma retranslacka" nebo "stehujem se za signalem".
A druha vec - i po rozsireni poctu vysilacich kanalu zustane (skoro) stejne divaku. Tedy - zvysi se nekolikanasobne pocet odvysilanych hodin, pocet odsledovanych hodin zustane zhruba stejny. Z toho plyne, ze dramaticky klesne cena odvysilane hodiny. Maji-li TV stanice prosperovat, musi proto vyrazne zlevnit vyrobu. V branzi delam skoro cely zivot, troufam si proto tvrdit, ze zlevnit vyrobu poradu, ktery by pritom mel hlavu a patu a jistou remeslnou uroven bez zasadni zmeny v technologii vyroby (a zadna se momentalne ani naznakem nerysuje) prilis nejde. Cili - "nizkonakladove TV" porostou jako houby po desti. A jen se modleme, aby ono soupereni ustaly klasicke TV stanice s mnohonasobne drazssi vyrobou. Jen na okraj - logicky se bude muset snizit i cena reklamnich casu, cili zisky TV stanic zase nebudou tak zavratne, jak by se mohlo pri dnesnich cenach zdat.
2 Lokutus 01.11.2006, 17:36:47
"nové digitální době budou mít obraz všichni stejně mizerný. Ať chceme či nechceme. Všichni budeme mít stejné stanice se stejným chatem."

Ona přestane vysílat kabelovka? A satelitní stanice také půjdou do kopru?
3 Johnny 01.11.2006, 19:12:46
Televize? Jak to vypadá? Joahá! Vy myslíte tu bedničku pod stojánkama na CD. Tak ta jestli bude nepřijímat sínusovku nebo nuly s jedničkama je mi skoro fuk ;-)
4 Roj WWW 01.11.2006, 20:46:54
[2] 1. a 3. octavec zcela souhlasim, ale 2. teda ne ;-)
Ve sve horske zakladne jsem schovan mezi kopci. Televise tu jde v kvalite, ze kdyby byla digitalni, nechytl bys VUBEC nic. takze jsem postavil stozar, spojil se s clovekem, co ma meric signalu, nakoupil veliky anteny, predzesaky a jali jsme se lezt v patnactimetrove vysce a tocit antenama. Pred tim jsme si zjistili azimuty pravdepodobne chytitelnych vysilacu. Neni to dokonale, ale dneska k nam chodi na televisi lidi z okolnich chalup. Ocekavam, ze s vypnutim analogu budou chodit vic, protoze dnes chyti aspon zasumeny zvuk. To jim skonci.

Ze se da pouzit soustava anten a vzajemnou polohou ZCELA kompensovat duchy, asi vis, ale na to su moc linej i ja :-)

No a krome toho mam dva satany, jeden analog a jeden digi (ten je horsi, ale furt lepsi nez DVB-T).

Pokryti satelitem je 100% (opakuji! STO PROCENT!!!) tohoto statu. Takze opravdu KAZDY muze mit KVALITNI prijem, kdyz je ochoten neco investovat. Cimz padem trvam na tom, co jsem napsal.

[2] Ja doufam ze ne. Ale problem je v tom, ze nebude mit CO vysilat, protoze vsichni "vyrobci signalu" se prizpusobi te mizerne kvalite, kterou bude mit 99% divaku.
VSADIME SE?!

[3] Johnny, nezatracuj to. Ja osobne bych se na TV nedival skoro vubec, kdybych na ni nedohledl od poce :-) Opravdu nevim, co je Superstar, Ztraceni nebo Ztroskotanci nebo jaxe ty nesmysly jmenujou jdou uplne mimo me. Ale rad mam pusteny na pozadi treba tenis z Parize, Berdychovi to docela jde.
5 SB WWW 02.11.2006, 20:46:42
Jeden z nejlepsich spotu co sem od Tebe cetl!
Taky jsem tu hruzu kdesi videl myslím ze tomu nadávají Fun 1 - absolutní peklo, kdybych svoje decka nacapal jak tam poslou jedinou SMS tak se mi splní sen Homera Simpsona ze uvidim umirat svý deti :-))
6 OT e.t. 03.11.2006, 00:08:38
add 3 johnny - co jednicky a nuly - komisare rexe to prijima - a co hur - vysila... a pak ma clovek neco stihnout:)
7 alenec 03.11.2006, 16:18:48
já můžu mít připomínku jen k jednomu, páč jenom tomu z toho tady rozumím: v čí prospěch, komu to poslouží je cui bono, nikoli qui. Qui je kdo, a staří (i mladí) Latinové skloňovali.
8 Roj WWW 03.11.2006, 16:42:28
[7] Diky, o latine mam jedinou povedomost tu, ze kdyz to zeny tancuji, hezky se u toho vlni :-)
9 zwíře WWW 18.11.2006, 12:24:32
řekněme si to jednoduše: používání analogového vysílání má také několik nedostatků, jedním z hlavních je poměrně velké přenosové pásmo, tedy nemožnost přidat mezi stávající frekvence nové vysílání.
vzhledem k tomu, že jsme se zavázali, že digitální vysílání zavedeme, od roku tuším 2010 nastupuje mezinárodní vymahatelnost vypnutí analogového vysílání, pokud by mělo rušit digitální vysílání v sousedních státech (což se určitě stane u hranic s rakouskem a německem.
otázky tedy nezní ZDA digitální vysílání zavést, PROČ ho zavést, ale hlavně ho rychle zavést a vychytat mouchy, abychom se nedostali časem do mezinárodních sporů a ještě nemuseli za zpoždění platit :)
10 -fim- 19.11.2006, 07:11:52
[9] Nejak tak. A jen dodam, ze to, jestli se na ten digital pak pujde koukat zavisi uz jen na nas. A to jak po obsahove strance (viz ta hruza, o ktere se zminuje Roj) nebo po technicke (mira komprese). Protze je zcela nabiledni, ze digital s rozumne velkym prenosovym tokem rozhodne nebude to, nad cim bychom zvraceli. Jen na okraj pro nezasvecence - skutecne analogove televizni vysilani si asi uz v Cechach nikdo nepamatuje (pominu-li nejake obskurni lokalni stanicky, tam mozna). Signal se (i pri "analogovem" zpracovani) uz v osmdestych letech mnohokrat cestou digitalisoval a zase prevadel na analog (TB korektory, synchronisery, trikova zarizeni, trasy...), posleze se v devadesatych letech preslo na kompletne digitalni vysilaci retezce. Ftip spociva prave jen a pouze v datovem toku - momentalne treba CT pouziva pro vysilani 50 Mb/s.
Co doputuje po trasach pri prenosech je jina kava. Tam je nutne si uvedomit, ze za vetsi datovy tok se zaplati vic penez. Cili - neni-li obcas kvuli velke kompresi videt u hokeje puk, je to spatne. Ale stejne spatne by bylo, kdyby se to s tou kompresi prehnalo na druhou stranu a puk byl sice krasny, ale cena se vysplhala tak vysoko, ze by se nakoupila jen pulka prenosu. Vzdy je to veci kompromisu. A ze to nekdy nevyjde (ono totiz takovych machru, kteri by predem vedeli jaky datovy tok bude pro danou vec optimalni - tedy aby bylo videt vzdy vsechno a pritom se 99 procent doby neplytvalo - moc neni) je vcelku jasne. Cimz nechci hajit nizke datove toky soucasneho digitalniho vysilani v tuzemsku. I kdyz i tam mam trochu pochyby, jestli popisovane jevy nejsou spis projevem nekvalitniho signalu.
11 Roj WWW 19.11.2006, 08:57:43
[8][9] Hosi doufam ze si nemyslite, ze ja povazuju digitalisaci za spatnou z principu. To ne :-) Ja si dokonce postim CeDecka od dob, kdy byly vynalezeny :-)
12 zwíře WWW 19.11.2006, 09:47:34
[11] ty se postíš cédéčky, to je věc :)
já osobně mám asi 100GB archiv MP3, cédéčka jsou ve sklepě...
ještě k digitálnímu vysílání. asi tak před půl rokem nebo rokem došlo k výraznému snížení kvality vysílání, datový tok šel na polovinu, takže z původní kvality experimentálního vysílání zůstalo co? no prd :)

Přidání komentáře...

zde vpište
bloguje.cz
Získejte Seamonkey!
Valid XHTML 1.0 Strict