ipsace i tiskace

roj.bloguje.czesky!

3.01.2007

Vypněte zadní mlhovky

Rubrika ipsace
Známka 0 (0)
Vlastně ne, vůbec NIKDY je nezapinejte!

Na vánoce přišla zimní anticyklóna a sedly mlhy. Mnozí tzv řidiči si vzpomněli, že před dvěma lety museli povinně namontovat zadní mlhovky. A zapli je. Mají je zapnuté doteď, za což bych je střílel. Aspoň do gum.

Moderní lepší auta to mají zařízeno tak, že po vypnutí motoru se zadní mlhovky automaticky vypnou a po opětném nastartování jsou zhaslé. Výrobci dobře vědí, proč to dělají. Pojďme po tom zapátrat.

Zadní mlhovka může být užitečná věc. Pokud je hustá mlha (nikoliv pokud jen prší) ve dne, je auto zezadu viditelné z větší vzdálenosti. Opakuji. Ve dne!

V noci ke stejnému účelu slouží normální zadní koncová světla. Pokud je nemáte silně znečištěná, a za vámi nejede nějaký vyslovený kamikadze, světlo normálních koncovek má dostatečný dosah, aby jakékoliv auto včas přibrzdilo.

Bohužel, tvůrci vyhlášky to ignorují a povolují zadní mlhovky v noci.

rosnička

Milé uživatelky, možná nejezdíte často autem a nic zlého netušíce občas ty mlhovky rozsvítíte. Prosím, pokud nehodláte jet extrémně pomalu, nedělejte to. Jet za takovým autem je utrpení, za pár minut si zničíte oči mnohem spolehlivěji, než LCD displejem. Kdo takové auto dojede, musí ho v zájmu svého zdraví co nejrychleji předjet. Nemusím zdůrazňovat, že takto vynucený předjížděcí manévr je nebezpečný a může ohrozit i předjížděné vozidlo. Rozsvícená mlhovka totiž dost ztěžuje viditelnost ze zadního auta dopředu do protisměru. Přesto je lepší to risknout než trpět.

Nechat rozsvícenou mlhovku je ještě omluvitelné, jedete-li jako osamělé vozidlo. Jakmile vás ovšem něco zezadu dojede, je naprostá bezohlednost nechat mlhovku svítit. Pamatujte na to a jezděte jako inteligentní řidičky, které za volantem přemýšlejí. Zaplá mlhovka v této situaci opravdu ničemu nemůže pomoci.

Za naprostou zhovadilost lze označit situaci, kdy vás jiné auto v mlze předjede a nechá svíti mlhovky. Idiot v něm sedící se pak dovtípí, že jet jako první, když ho nikdo nevede, je o dost náročnější, zařadí se hezky před vás a jede pomaleji, než jste před tím jely vy. A mlhovkou vás oslňuje, aby se nedalo předjet. Takové kokoty je třeba ze silnic octranit jakýmikoliv prostředky. Dálková světla jsou tím nejmírnějším, máte-li spolujezdkyni a silnou svítilnu, můžete ji zaúkolovat, aby se světelným kuželem strefovala přímo do zrcátek vozu před vámi :-)

Bohužel popsanou situaci jsem letos zažil mnohokrát a raději nebudu popisovat, jak jsem ji řešil :-)
Sám zadní mlhovku v noci nepoužívám vůbec. Je zcela zbytečná. Pokud totiž na silnici neprobíhá nějaká přestřelka, obvykle patřím k nejrychleji se pohybujícím objektům, takže je velmi nepravděpodobné, že by mi hrozil náraz zezadu. A kulku mlhovka stejně nezastaví.

ruka

Klad na srdce

Milé řidičky, chápu, že ne všechny se za volantem cítíte jistě jako ryba ve vodě. Že při mlze jedete raději hodně pomalu a bojíte se, aby do vás nějaký blázen nevrazil. Za to se nemusíte stydět. Pokud je opravdu silná mlha, pro pocit sucha a bezpečí to klidně i rozsviťte. Ale jakmile se za vámi ocitne jiné auto, zhasněte. Potom zas můžete rozsvítit.

Ne, nebude vás pro to nikdo považovat za slepice. Naopak, zkušení řidiči ocení, že umíte něco víc, než vám nabulíkovali v autoškole.

Ruku na to? Děkuji.

roj, 3.01.2007, 1:02:00, trvalý odkaz,

Komentáře (30)

Varování:
Budu zde nechávat jen komentáře, které se mi líbí. Demokracie je sen. Nechte si o ní zdát :-)
1 Lin 03.01.2007, 01:20:46
Diky! :-) Za zapnute zadni mlhovky bych taky strilela! To je skoro zlocin :-) Tim spis, ze se opravdu rozmaha moda "cim rozsvicenejsi auto, tim lepsi, co na tom, ze je jasno a viditelnost na 2 km" :-) Ruku na to, ze me se zbytecne rozsvicenymi mlhovkami nepotkate :-) Jestli ano, klidne si strelte (do gumy :-)) )
2 Petr P. 03.01.2007, 06:23:33
A těch idiotů, co jezdí za jasný noci s rozsvícenejma mlhofkama předníma!

No, předefčírem jsem ty zadní jednomu to ksichtu taky rozsvítil. Dojížděl mě snad deset minut. A furt mi do zrcátek svítil dlouhejma. Tak jsem těma svejma nejdříf bliknul. Jednou, podruhý. A pak jsem je nechal svítit. Když mě dojel, tak začal nějak přepínat ty svoje přední, že se mu jako ty moje zadní nelíběj. Podle toho jsem zjistil, že ty jeho dlouhý jsou vlastně klopený a že jede tak přetíženej, že koulí (koulema?) courá po zemi, v důsledku čehož mu klopený svítily šikmo nahoru. Svítil do kopce, asi tak na Sněžku. Neuměl u tý svý Fóbie ty světla sklopit.
Nebo se to u Fóbie nedá?
3 zirafka Mail WWW 03.01.2007, 07:53:20
Ja zadni mlhovky pouzivam k signalizaci, ze se mi neco nelibi, smerem dozadu. To neni spatne, ne?
4 Hele Mod. WWW 03.01.2007, 08:40:48
milý řidiči:-))) já jela minukou středu ve velké mlze a přede mnou ten řidič, idiot, jel dvacet se zadníma mlhovkama a já furt přemýšelela jestli je před ním jako hustší mlhla než za ním, že nevidí. No nakonec jsem ho předjela a už jsem pak neviděla jeho, ale ne kvůli mlze, ale protože se dalo jet poměrně normálně i když byla mlha.
No a pokud jde o zadní a přední mlhovky,když je zapnu, rozsvítí se mi na palubce vedle světýlka, že nejsem připoutaná a mám zataženou rušní brzdu a zak, tak velká světla, že to nejde přehlídnout:-))
5 zirafko Mod. WWW 03.01.2007, 08:42:08
špatné to není, ale je to šíleně nebezpečné a pak taky ještě na facku:-))
6 Johnny 03.01.2007, 08:54:58
[2] Přední mlhovky: moje řeč! Mám pocit, že mít rozsvícené přední mlhovky je nějaká zhovadilá móda.

[3] Když jí jen blikneš, tak si myslím, že je to v pohodě, ale já jako veškerý varování používám warningy. (všechny 4 blinkry). Je to jistější a hlavně univerzálně srozumitelný.
7 Roj WWW 03.01.2007, 09:39:56
[1] Juu, baba s linuxem? :-)
[2][3] Jo, to je jediny duvod, proc je obcas taky zapnu, ale jen dokud se nedostanu na uroven dalsiho auta, ktere je v tom nevinne :-)
[5] Mlhovkou kulku nezastavis. Naopak dobremu snajprovi vylepsis terc :-)
[6] Zatim jsem nejel autem, u ktereho by s prednima mlhovkama bylo videt cokoliv lepe, nez bez nich. Dneska uz kupuju auta bez nich, jsou to vyhozene penize. Trik vyrobcu, jak je z blbcu vytahnout.
Mozna se postizeni pak msti, a otravujou tem chytrejsim zivot.
8 Lokutus 03.01.2007, 10:40:10
Mně se náhodou líbí, když na palubce svítí hodně světýlek. Vypadá to pak vykůlovaně. Takže jezdím i se zataženou ruční brzdou a minimem oleje, aby to svítilo fšecko.

P.S. Nevíte jak to udělat, aby blinkry neblikaly, ale normálně svítily?
9 dond 03.01.2007, 11:21:56
[7] Zrovínka teď o víkendu jsem ty přední poprvé použil a ocenil. Fakt. U kamaráda na zaledovaný příjezdový cestě k chalupě, kdy mi krásně pod malým úhlem osvětlovaly, jak je ta polní cesta nerovná a kudy ne.

Bohobytelně jsem jel asi 10kmph a Xantyjka přitom musel vypadat fakt kůl. :-)
10 Souhlasím, ale... Honzie 03.01.2007, 11:47:45
Ten problém je jasnej. Svítit mlhovkou, když není hustá mlha je blbost. Já si ale na rozdíl od Tebe myslím, že je potřeba svítit ve velké mlze i v noci. Každopádně mne pak debil jedoucí 120 uvidí dřív než narazí.
Určitě ale souhlasím s vypínáním, když mě někdo dojede. Tohle červené světlo je nejoslňovatější :-) v provozu.
11 frettie 03.01.2007, 12:02:22
Roji, muzu se zeptat cim vlastne jezdis a kolik najezdis circa rocne kilometru?
12 Arthur Dent 03.01.2007, 12:30:55
[11] Roj je - snad se nebude zlobit že to prozradím - strojvůdce. Jezdí většinou dvousystémovými elektrickými lokomotivami řady 363 a ročně najezdí několik desítek tisíc kilometrů, převážně na trati Praha-Brno-Hodonín nebo Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava.
13 Johnny 03.01.2007, 13:43:03
No... a zkuste si dojet lokomotivu se zapnutou zadní mlhovkou! To je FAKT HUMUS! ;-)
14 Pšenda 03.01.2007, 13:50:16
no brecite tu hezky, ale pouziti svetel do mlhy resi silnicni zakon:

ZÁKON 361/2000
HLAVA II - PROVOZ NA POZEMNĺCH KOMUNIKACĺCH
Díl 3 - Pravidla provozu na pozemních komunikacích
Oddíl 1 - Jízda vozidly
§ 32 - Osvětlení vozidel
(5) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

Myslim ze "smi" a "musi" je zcela jednoznacne. Zadna vyjimka, zadne zhasinani v kolone.
15 chybka 03.01.2007, 14:02:41
[7] [9] uz se mi predni mlhovky taky hodily (husta mlha v noci...) a bylo videt vic nez bez nich.(Upresnuji nebylo videt vic mleka, ale vic na cestu :) ). Chces svezt? Abys to aspon jednou zazil? ;-)
16 Roj WWW 03.01.2007, 14:26:23
[10] Sice mi neni jasne, jak ten debil, ktery neuvidi tva zadni svetla, pozna, kudy vede silnice, ale aspon neco :-)

[11] Asi 75000, ruzna auta :-)

[13] Dojet je prusvih, ale PREDJET! To vzladnou jen opravdovi mistri, treba jako ja :-)

[14] Ten zakon obsahuje lecjake hovadiny, proto ho vlastne nikdo ani nemuze beze zbytku dodrzovat.
17 Roj WWW 03.01.2007, 14:35:05
[15] Svest? To ja chci vzdycky :-)
18 Arthur Dent 03.01.2007, 15:00:07
[16] Roji, Roji... Už staří latiníci říkali: "Lex dementa, sed lex", tedy "zákon je dementní, ale je to zákon!" (OK, OK, říkali "dura", tedy "tvrdý", ale tohle by řekli, kdyby žili tady a dnes).

[13] Roj je jediný strojvůdce v dějinách Severozápadní dráhy, který dojel jinou lokomotivu a PROBLIKAL JEJÍHO STROJVŮDCE TAK, ŽE MU UHNUL Z KOLEJE!
19 fousek 03.01.2007, 15:49:39
souhlas s článkem - zadní mlhovky jsou nejhezčí, když se v noci a v dešti odrážejí od mokrého asfaltu !
20 rony 03.01.2007, 20:35:32
[18] a zažil v roku 1984 jediny zadokumentovaný únos vláčiku v Čiernom Balogu a odvážne čelil snahe únoscu dopraviť ho do Mníchova presvedčivou argumentáciou citujem "dávam komunistovi rok, maximálne dva!" čo bolo korunované úspechom, keď po šialenej naháňačke so slovenskou Vážskou flotilou až v Mukačeve prepustil všetkých rukojemníkov a tajomšie úrady požiadal o politický azyl. Ten únosca.
21 Pšendo, Kráťa 03.01.2007, 20:40:55
[14] buďte tak laskav a definujte, co je MLHA! Podle čeho řidič jednoznačně pozná, že se nejedná o KOUŘMO? A od jaké intenzity lze déšť definovat jako HUSTÝ? Je to při spadu srážek od 50-ti milimetrů za 24 hodin nebo větším?
Skoro jednoznačně by to vypadalo při tom SNĚŽENÍ. Je ale sněhová vánice sněžení, nebo se jedná o JINÝ meteorologický jev? A dá se za sněžení považovat spad 3 vločky na metr čtvereční za minutu? A co když nesněží, jen vítr rozfoukává prašan z luk a polí? To přece SNĚŽENÍ není!

No, koukám, že soudruzi z parlamentu zapomněli na KRUPOBITÍ! Pokud možno HUSTÉ...
22 Uff, (OT) Kráťa 03.01.2007, 20:42:59
málem jsem neprošel Arthurovým antispamovým sítem ... Že by vadila tak velká koncentrace velkých písmen?
23 Arthur Dent 03.01.2007, 20:48:49
[21] Bohužel, zákonodárce (jako už tolikrát) nevymezil přesně pojmy, takže teď je zase něco ponecháno na uvážení lidu, což je v Česku vždycky průser. Nedokážu si představit, že by tu byla v nebezpečných úsecích např. značka "POMALU!", jako je třeba v Irsku. Nene, tady musí být jasně řečeno, že v tom kterém případě je POMALU zkrátka 30km/h, a to za slunečného počasí, za deště i v noci... Kampak bychom došli, kdybychom nechali na "zdravém úsudku" každého řidiče, aby se rozhodl, zda je pro něho v tu chvíli bezpečné 30 nebo 60 km/h?! Kam bychom dospěli, kdyby bylo v zákoně napsáno, že "svítit je třeba za snížené viditelnosti" - někteří by svítili i o polednách na dálnici, jiní by nerozsvítili ani v noci při sněhové kalamitě, páč oni viděj. I toto!

(Taky máte dojem, že se ze zákonů, tedy "kodifikované slušnosti", stává obšírný soupis zákazů a příkazů s obsedantní touhou vše přesně specifikovat?)
24 Kdy zanikne svet? Roj 03.01.2007, 22:49:28
[23] Az se zacnou vsechny zakony pedantsky dodrzovat.
25 A proč zanikne svět? Arthur Dent 04.01.2007, 00:45:01
[24] Zákon je etymologicky příbuzný se "začátkem" (a "koncem") a to slovo vyjadřuje určitý řád, určité vyjádření onoho "vocaď pocaď". Jsou-li zákony s jistou mírou nejednoznačnosti, klade to vyšší nároky na jejich vykladače, znesnadňuje to hádky a dohady a staví to do popředí zdravý rozum. S takovými zákony není problém je všechny dodržovat. Ve chvíli, kdy se zákon změní z vymezení "vocaď pocaď" na striktní "Tady, takhle a tehdy, ne jinde, ne jinak, ne jindy", tak nejen že bude snazší prokázat vinu, ale bude snazší prokázat komukoli vinu, protože bude možno vždy nalézt alespoň jeden zákon, který porušuješ. Mám nepříjemný dojem, že to lidu nevadí a vrchnost vítá.
26 letinka 05.01.2007, 14:15:45
[25]"Jsou-li zákony s jistou mírou nejednoznačnosti, klade to vyšší nároky na jejich vykladače...."

To tedy nepochybně. Ovšem uvědomuješ si Arthure, že to pak někdo může i dát právníkovi? :))
27 radka 06.01.2007, 10:00:45
Nevim jak se na oktavce zapinaji mlhovky, takze to neresim. Zatim me nikdo nepokutoval.
28 roji pecivál 06.01.2007, 14:58:42
jakou činnost vykonáváš, že tak často brázdíš české silnice?
a jakého vozu(typ) jsi vlastníkem? ď
29 Účel mlhovky Jaroslav Šimek ml. 13.07.2008, 17:04:30
Dezinformační problém tohoto článku spatřuji v tom, že autor nepochopil, k čemu zadní mlhovka slouží. Autor totiž dělá tu chybu, že se auto se zapnutou mlhovkou pokouší dojet na stejnou vzdálenost jako by mlha a zapnutá mlhovka neexistovaly. Jenže pokud mlha leží a někdo před ním tu mlhovku zapnul, tak ta mlhovka mu má pomoci k tomu, aby se na vůz před ním lepit nemusel a mohl od něj udržovat mnohem větší odstup. Mlhovka je totiž díky svému jasu vidět z mnohem větší dálky! Větší rozestupy mezi vozy pak mají VŠECHNY řidiče v koloně uchránit toho, že když dojde někde vepředu k havárii (jejíž pravděpodobnost se s houstnoucí mlhou zvětšuje), tak budou mít více času na rozpoznání nebezpečí i na následnou reakci. Schopnost odvrácení nebezpečí jem vážení, na silnici přímo úměrná času, který na to máme! Jinak ke strojvůdcům: I můj otec je strojvůdce a nepochybuji, že mlh viděl ve svém životě víc než já. Jenže jeho povolání ho výrazně deformuje v tom, že si v autě neuvědomuje, že když s ním při rychlosti 130 km/h vrazí do převráceného kamionu, nezbyde z něj ani mastnej flek. Z lokomotivy je totiž zvyklý, že i traktor mu tak nanejvýš rozbije přední sklo a pocuchá nárazníky. Už s ním autem nejezdím.
30 Roj WWW 13.07.2008, 18:12:13
Mile ridicky, uz jsem to pochopil. Vase zadni mlhovky mi slozi k tomu, abych vas nahodou pri prilis velkem octupu neztratil.
Diky Jaroslave, uz dlouho jsem se tak nepobavil. :-)

Přidání komentáře...

zde vpište
bloguje.cz
Získejte Seamonkey!
Valid XHTML 1.0 Strict