ipsace i tiskace

roj.bloguje.czesky!

20.10.2008

Korelace a kausalita

Rubrika ipsace
Známka 0 (0)
Abyste, milé uživatelky, nemusely podezíravě zkoumat, jaxem to minule myslel, napíšu to teď trochu srozumitelněji. Pokud jste už volbami a plkáním o nich znechucené, klidně tento spot přeskočte, já zas někdy napíšu další.

Původně jsem chtěl jen napsat delší komentář pro Pavla, ale já komentáře vždycky zkoním a ony se nedají editovat... a navíc je píšu bez diakritik, a některá slova bez diakritik dávají úplně jiný význam než s nimi. Vezměme třeba slovo "plášť", když ho napíšu do komentáře, bude vypadat jako "plast" a leckterá uživatelka si můj komentář vyloží mylně a jak já pak budu před ní vypadat?

Korelace
Dva nebo více jevů, které vykazují určitou statistickou shodu, popřípadě matematicky vyjádřitelnou souvislost. více...
Kauzalita
Příčinná souvislost, neboli závislost. Jeden jev vyvolává druhý, popřípadě se oba vzájemně podporují (synergie).

O tom, že existuje výrazná korelace mezi výsledky voleb a odmítáním radaru, si nedovolí zapochybovat nikdo, kdo nechce být za hlupáka. To je jasné jak facka. Jiná věc ovšem je, zdali mezi těmito jevy existuje i kausalita, tedy zdali postoj k radaru byl příčinou volebního výsledku. Já to nemůžu dokázat, ale vy to nemůžete vyvrátit :-)

Zkušený statistik vám potvrdí, že na tom něco být může. Na přesnější výpočet pravděpodobnosti pravděpodobně nikdo nemá dost dat. Já tedy určitě ne. Ale ať přemýšlím, jak přemýšlím, nenapadá mě žádný jiný volební fenomén, který by koreloval lépe než radar. (Pouze několik jich koreluje STEJNĚ)

Člověk přeci nemusí být odborník, aby si názor udělal. Jestliže se od vlády jednou dozvím, že obětujeme pouhé dva hektary pustého lesa, později se toto číslo změní na dvěstě hektarů či ještě vic (už si to nepamatuju), musí být i prvňačce jasné, že oba výroky nemohou být pravdivé, a že tedy vláda o radaru zcela prokazatelně lže. A to se nejedná o výkon či další odborné věci, kde se lhalo tisíckrát bezostyšněji, jde jen o mizernou plochu pozemku zabranou okupanty, čemuž rozumí opravdu každý bez rozdílu vzdělání i pohlaví.

Nevím jak vy, ale já jsem dost háklivý na to, když mi někdo lže, nota bene takto amatérsky. A nejednalo se o obvyklé lži předvolební, ale o lži funkční vlády! A co udělám, když mi moje vlastní vláda lže o radaru?

  1. Odmítnu radar
  2. Odmítnu celou vládu

A přesně tohle se stalo.

Funguje to podvědomě. Do hlavy se mi zasune informace, že vládě se nedá věřit ani v triviálních věcech, čili vlastně už v ničem. Na radar klidně zapomenu, ale důvěra je již ztracena. Pak stačí pár bilboardů o (zcela irelevantním!) zrušení poplatků a volební výsledek je na světě. Volič má v čerstvé paměti bilboardové poplatky, nikoliv radar, proto říká, že důvodem volby byly poplatky. Ale odborníci na reklamu vědí své :-)

A tak je docela možné, že hloupým lpěním na v poctatě bezvýznamném radaru přijde Topolánek o židli a celá ODS o moc, zelení a lidovci dokonce o samou existenci :-) Dobře jim tak, za blbost se plati.

Paradoxně je teď vlastně dobře, že jsme to nabídli amíkům úplně zadarmo, z čistého řiťolezectví. Přectavte si, že bychom byli jako Poláci, kteří za menší ohrožení dostali Patrioty. Patriot je, na rozdíl od antiraket, skutečně funkční a v boji ověřená zbraň, která Polákům reálně zvýší obranyschopnost proti Rusku a nejen jemu.

Kdybychom byli stejně chytří, museli bychom dostat nejméně dvakrát tolik Patriotů, než Poláci, protože radar je mnohem větší ohrožení naší bezpečnosti než rakety bezpečnosti polské. A přijít odmítnutím o tolik Patriotů, to by mě mrzelo. Ale takhle – s radostí pošlu radar k čertu i s ODS. I kdyby mi k tomu měl pomoct sebevětší grázlík, který se teď ukázal jako chytřejší, než cela ODS :-)

Dočetly jste a říkáte si staré přísloví, že po pitvě každý primářem? Ano, jistě, ale já tohle říkal už před pitvou :-)

roj, 20.10.2008, 2:09:00, trvalý odkaz,

Komentáře (20)

Varování:
Budu zde nechávat jen komentáře, které se mi líbí. Demokracie je sen. Nechte si o ní zdát :-)
1 Roji Mod. WWW 20.10.2008, 09:40:20
no počkej, to jako, mítu tu ve vedoucí úloze socany a komanče a to všechno bez radaru? No to si děláš prdel?!:-))
2 Roj WWW 20.10.2008, 10:53:33
[1] I ten ustavni soud konecne budeme moct rozpustit :-)
3 Albi 20.10.2008, 14:12:43
[1] A není to jedno? Já vím, teď se strhne povyk, ale ono to opravdu JE úplně jedno. Nejhorší, co se s naší zemí může stát a co se s ní každé volby děje, je zmítání zleva doprava. Od mantinelu k mantinelu. Ani jedni, ani druzí totiž nejsou schopni uznat, že ta druhá strana udělala aspoň něco pozitivního. Takže po každých volbách se všechny zákony, nařízení a předpisy zruší, změní a otočí. A i to málo, co fungovalo, se zase rozjebe. Bohužel. Otázka, jestli to bude řídit ODS/SZ na jedné nebo ČSSD/KSČM na druhé straně je úplně irelevantní. Je to zvláštní: nejsem politolog a politika mě nebaví. Naopak, vyloženě mě se.e. A už tak zhruba před deseti lety jsem z 95% přesně odhadnul, jak se bude rok po roce česká politika vyvíjet. Včetně politických přeběhlíků a přebarvování republiky. Strašení pravice (BUBUBU, budou tu komunisti) i levice (BUBUBU, ODS vás vysaje do posledního halíře) je obojí stejně k smíchu a mimo realitu. Dnešní stát totiž neovládá žádná ideologie, ale jen a jen prachy. A to prachy nadnárodní a mnohdy i kdoví jakého původu. Upřímně: Rusů a komunistů se nebojím. Nemají totiž ani šanci a především ani zájem něco měnit. A jak říkám už dlouho: stejně jako bych před těmito volbami volil ODS, volil bych před volbami příštími prodloužení mandátu ČSSD, pokud ho dostanou. Jinak budeme mít každé čtyři roky nové nenažrance, kteří se budou potřebovat ve funkcích zabezpečit - pokud možno hned a hodně, protože kdo ví, jak dlouho ještě v těch funkcích budou, že. A mimochodem, s tím radarem má Roj asi pořádný kus pravdy. Stejně jako ti, kteří tvrdí, že ČSSD nevyhrála proto, že by byla skvělá, ale proto, že Topolánka nemůže 70% republiky ani cítit. Když mají ve vedení křupana, muselo to takhle dopadnout. Stejně jako to dopadne s ČSSD, pokud tam bude i dál Paroubek. Po dalších parlamentních volbách totiž bude zase za všechno moct on. A furt dokola, dokud tenhle stát nezbankrotuje.
4 dond 20.10.2008, 14:40:07
[3] A protože vás, kteří jste tak skálopevně přesvědčení, že Rusů a komunistů není třeba se bát, je v tomhle státě čím dál víc, už delší čas mám hrůzu z toho, co bude, až to tady zase K+R vezmou do ruky. Doufám, že si na to alespoň někteří vzpomenete, jak jste se "upřímně nebáli". A taky doufám, že já už tu nebudu. Moji rodiče už snad taky ne.
5 Nitrilla WWW 20.10.2008, 15:53:54
"Já to nemůžu dokázat, ale vy to nemůžete vyvrátit."
Hehe, to je jako na kolech "Pojedeme touhle cestou, je sice delší, zato horší." :)
6 Nena 20.10.2008, 20:53:49
Rojánku, obávám se, že jsi radarem příliš posedlej.
7 Roj WWW 20.10.2008, 21:37:00
[2] No jo, no...
[4] To, ze je tu rusaku cim dal vic, me taky sere. Ale myslet si, ze radar na to ma jakykoliv vliv, nebo ze tomu dokonce muze zabranit, je hodne naivni prectava :-)
[5] Ty snad jako jedina bys to vyvratit mohla! :-)
[6] Nerikal jsem ti, ze to mas preskocit? Tak sup, sup! ;-)
8 Albi 21.10.2008, 19:50:10
[4] Co se podle tebe muze stat? Pokud by jim rostla kridla az moc, tak je v pulce volebniho obdobi nebo max. po tech 4 letech lidi zase vymetou. Nebo si fakt myslis, ze by tady komunisti s 15% podporou volicu a bez armady v zadech neco zkouseli? Nebo snad, ze by si NATO nechalo nastehovat na uzemi svyho clena nastehovat ruskou armadu? Min ver propagande a vic premejslej.
9 no, nevim... -fim- 25.10.2008, 19:21:21
ale po valce si taky velka vetsina naroda neumela predstavit, co bude za pet let. Netvrdim, ze se bude historie opakovat jako pres kopirak, ale ze bychom byli nafurt za vodou je hodne velka pitomost.
10 Albi 25.10.2008, 20:53:50
[9] Nikdo netvrdi, ze na furt :-) Ale prinejmensim do te doby, nez dojde k nejakemu silenemu ekonomickemu kolapsu, nesrovnatelnemu s tou soucasnou burzovni srandickou. A pak bychom stejne meli jiny starosti. Soucasny svet je opravdu ovladan necim uplne jinym, nez je ideologie (na rozdil od doby pet let po valce). A nastesti jsme ponekud mimo zajem, nemame ropu, plyn, wolfram... Takze deni u nas ovladaji uz velmi zretelne rozdelene finance v radech stovek miliard. A takovou investici si majitele pohlidaji, bez ohledu na kasparky ODS nebo CSSD. Podelat to muzem jen my sami, pokud budem zbytecne drazdit hada bosou nohou.
11 Jack 26.10.2008, 10:52:59
". Patriot je, na rozdíl od antiraket, skutečně funkční a v boji ověřená zbraň, která Polákům reálně zvýší obranyschopnost proti Rusku a nejen jemu."

Patrioty proti Rusku? Jestliže už chceme nějakou obranu proti raketám ve finální fázi letu tak Izraelské systémy Arrow (bylo by složitější je dostat, ale oproti Patriotům jsou třída výše).

A věř, že ani Patriot 3, ani Arrow nás proti Rusku neochrání. A to z jednoduchého důvodu, je naprosto neúčinný proti raketám Topol-M (a tyto rakety nezmiňuji kvůli diskusi na novinkách, tyto rakety byly známy už v době kdy USA přišly s návrhem postavit zde radar. Už tehdy bylo jasné, že Radar nemůže být proti Rusku, protože už tehdy měly rakety (Topol-M) proti kterým bude protiraketoý systím takřka bezbranný.

Ano tuším, že Afghanistánu byla vystřelena raketa SS-1 na základnu českých chemiků a Patriot Pac 3 tuto raketu úspěšně sestřelil a tím zabránil ztrátám na životech českých vojáků. Jenže rakety které má Rusko se s tímto nedají srovnat.

Proto s Tebou naprosto nesouhlasím (a to i v otázce radaru) a hlavně ta citovaná část je naprostý blábol (alespoň ta část ohledně ochrany proti Rusku)
12 Roj WWW 26.10.2008, 11:10:07
[11] O Topolech jsem psal uz davno.
Proti Rusku nas neochrani zadna zbran, to snad je jasne uplne kazdemu. Ale radaristi pouzivaji jako "argument" to, ze jsou rusaci proti, proto si ho musime poridit, aby videli, ze "na ne neco mame". A Patriot rozhodne "neco" je a realne to obranyschopnost zvysi. Realne znamena nenulove. Nauc se pojmy a pak placej neco o blabolech.
13 Jack 26.10.2008, 13:36:14
Jsem "radarista" a nepoužívám ti jako argument "aby bylo vidět, že něco máme".

A je mi to fuk. Okecávej si to jak chceš, že nevím že reálně znamená nenulově. Nevím.
Ale já se naučím pojmy a ty si přestaň chrát na nejchytřejšího v každé diskusi.

Nemá smysl, se s tebou bavit, jelikož zřejmně nevíš jak Patriot funguje ("Patriot je narozdíl od antiraket") funkční zbraň. Ano obranný systém co nesestřelí raketu 9x10 je opravdu realny, a nenulový.

Plácej si tu neustále svoje matematické a fyzikální názvosloví. Já na rozdíl od tebe viděl Patriot při akci na vlastní oči (přeber si to jak chceš)
14 Roj WWW 26.10.2008, 23:59:39
Jacku, kdepak, nejsem nejchytrejsi a nevidel jsem v akci na vlastni oci Patriot, i kdyz se priznam, ze bych asi chtel.
Jen me prekvapuje tvuj pacifismus. Tvrdit, ze Patriot je Polakum k nicemu, protoze je proti Rusku neochrani, je opravdu pozoruhodne. Takze vlastne zadne zbrane nemaji smysl a Polaci muzou klidne zrusit armadu. A my taky. Uzasna myslenka :-)

Podle tebe jsou tedy Polaci hloupi a ty chytry. Inu, spravny "radarista" :-) Mas na tento dojem pravo, ale nech prosimte zas me si myslet, ze Polaci jsou chytrejsi nez ty. Myslim si totiz totez, co oni.
15 Albi 28.10.2008, 15:51:32
Jacku, pořád hledám odpověď na jednu otázku: proč máme kvůli tomu, abychom zabili deset metrů od nás sedící málo nebezpečnou vosu zabít tím, že praštíme palicí do hnízda sršní, na kterém ta vosa sedí? Jinými slovy: proč kvůli nebezpečí, které jednak není aktuální a které nejspíš ani nikdy hrozit nebude (a kdyby, tak reálně ohrozí dejme tomu oblast s padesáti milióny obyvatel), riskujeme celosvětový konflikt a třeba i zničení civilizace? Musíš nejspíš sám vědět, že Pákistány, Koreje a další země nemají a ani nemůžou mít potenciál na to, aby vytvořily řádově víc, než jednotky ZHN. Tak co za tím radarem je?
16 Jack 29.10.2008, 22:54:50
Roj: Spíše jsem reagoval na část ohledne Ruska. Patriot je opravdu k ničemu proti Rusku. Záleží z jakého to bereš úhlu. Proti ICBM je Patriot opravdu k ničemu a to doslovně. Proto bych nepožadoval Patrioty ale pomoc s vylepšením armády (mnohem lepší využití, nežli systém protiraketové obrany).

A to z jednoduchého důvodu :

Patriot nepomůže proti ICBM, ale proti raketám kratšího doletu (ty ale od našich sousedů nedoletí a na zahraničních misích US ARMY tuto ochranu zajištuje -i pro naše vojáky a ostatní složky NATO).
Vylepšení armády, nabídka obrněných vozidel, nějaká dopravní letadla, případně navigační systémy k letadlům to je k něčemu. Ale chtít za radar Patrioty je o ničem.

Zkrátka nevidím důvod proč chtít zrovna Patrioty (proč si přinejmenším nevydupat Arrowy)

Albi :
Narozdíl od Tebe mám jiné názory.
Tolik bych nevěřil, že nebezpečí není teď aktuální , ale myslím si že v budoucnu bude.(A to že nebezpečí není teď aktuální se mi nezdá dobrý argument)

A že riskujeme celosvětový konflikt se mi zdá přehnané a to se zničením civilizace už naprosto. Rusku má na svém území již funkční protiraketový deštník (uvádí se, že není hotový, protože nepokrývá všechna území které by chtěli)
To znamená, že Rusko již takovéto radary a protiraketové systémy.

A tomu že Pakistán a Korea nemá prostředky k vytvoření to vím. Ale vůbec bych se nedivil kdyby si obstaraly již "hotový výrobek" "případně se jim povedlo zmocnit se již hotového"(neboj se vím jako voják, že to není jen o červeném tlačítku jako ve filmech).

Toto je ovšem spíše dáno tím, že jsem viděl čeho jsou "ti zlí" schopni a co všechno si dokáží obstarat.
17 Roj WWW 30.10.2008, 00:43:43
[16] Ano, ti zli si dokazou obstarat ledasco. Dokonce i rakety, co se vyhnou antiraketam.

Polsku se patriot muze hodit napriklad proti Belorusku ci proti jakymkoliv raketam slohnutym nekde teroristy (pokud neco takoveho muze vubec existovat). Ale ti Polaci aspon NECO dostali, my jsme dostali hovno. To by me stvalo, i kdybych byl PRO rakety, tebe ne?
18 Jack 30.10.2008, 01:32:44
Ano štve mě, že jsme si nevymohli více z naší pozice. Ale nesouhlasím s tím že jsme měli vymáhat Patrioty a že by nám Patrioty pomohly proti Rusku...
19 Roj WWW 30.10.2008, 09:16:58
BTW v lete jsem mluvil s vojakem, co slouzil "za Cesko" v Afghanistanu. Tricetiletej veteran :-)
Rikal, ze az bude potrebovat prachy, necha se naverbovat jako zoldak pro kohokoliv, jen ne pro tenhle stat. A ze s timhle nazorem neni jedinej z kluku, kteri tam bojovali. Pro tenhle stat se nevyplati nasazovat zivot.
A ja se jim nedivim.
20 Albi 31.10.2008, 04:38:39
[16] To, že není nebezpečí teď aktuální je argument pouze v kontextu s tím, že zatím nulovému nebezpečí předcházíme tím, že zostříme situaci v regionu, zkomplikujeme si mimo jiné i ekonomickou situaci a spoustu dalších věcí. Možná někdy v budoucnu nebezpečí aktuální bude, ale s pravděpodobností téměř rovnající se jistotě opravdu ne v podobě řádového množství raket, mířících tímto směrem. Spíš bych se bál špinavých bomb a dalších "vynálezů", proti kterým stejně radar nepomůže. Upřímně - já bych si radši risknul tu půl promile pravděpodobnosti, že nad náma prosviští jedna ze tří raket, kterou třeba Írán vyrobí, než to, že deset miliónů lidí bude na rozhodnutí o radaru další desítky let doplácet.

Přidání komentáře...

zde vpište
bloguje.cz
Získejte Seamonkey!
Valid XHTML 1.0 Strict