ipsace i tiskace

roj.bloguje.czesky!

14.01.2010

Jste na fejsbůku?

Rubrika tiskace
Známka 0 (0)
Já tak trochu ano. Chcete ho doporučit? Tak čtěte :-)

V létě jsem konečně podlehl vábení uživatelek, které mě bombardovaly na mejlu (i leckde jinde!), abych se přihlásil na fejsbůk. Ne nepoctatným důvodem bylo, že jsem chtěl mít od těch kobercových náletů pokoj. Nyní mohu trochu bilancovat a podělit se s vámi neposkvrněnýmí, zdali u toho vrním blahem.

Předem upozorňuji, že na internetu zastávám názor, že pokud nějaká stránka není dostatečně intuitivní, abych okamžitě pochopil, jak funguje, nepovažuji to za problám svůj (tedy uživatele), ale za problém stránky samotné. Odcházím jinam, je dost jiných stránek, které intuitivní jsou – internet je VELKÝ.

Facebook mě v tomto smyslu dost zklamal, dodnes jsem spoustu věcí vůbec nepochopil. Ne neraďte mi, že si mám přečíst nějaký manuál, nepřečtu. Přihlásíte-li se na fejsbůk, nejřív vás to donutí opatřit si přátele. Je jedno, jestli nějaké ve skutečnosti máte, na fejsbůku se vám vygenerují, ani nebudete vědět, jak :-) Toto vnucování přátel už nikdy neskončí, snad na každé stránce vám fejsbůk bude vnucovat nové a nové "přátele", stačí, když kdokoliv z vašich stávajících přátel má za přítele někoho, koho vy nemáte. Skutečně by mě zajímalo, co se stane, až budou všichni na celém světě přátelé, protože to je evidentně cíl fejsbůku. Nebudou války, nebude hlad...

Kromě Přátel se můžete stát "fanoušky" něčeho. Dodnes jsem nepochopil, co to obnáší a jaký je rozdíl mezi "stránkou", "skupinou" a "událostí". Co jsem ovšem pochopil hned, je to, že pokud vám někdo nabídne "členství" nebo "fanouškovství", fejsbůk vás natvrdo donutí tuto výzvu aktivně řešit. Tedy buď to celé schválíte, nebo odmítnete. Schválit je tak nějak méně otravné než odmítnout, proto počty "členů" a "fanoušků" čehokoliv rostou na fejsbůku ještě rychleji, než státní dluh České republiky. Přičemž nemusíte ani tušit, o čem ta skupina je, nemusíte navštívit dotyčnou stránku, nemusíte v té souvislosti dělat vůbec NIC, stačí, že jste jednou nedokázali odmítnout...

Samozřejmě je tato geniální fíčura masově zneužívána různými marketingovými a PR agenturami – je to trik pro publikum, které na FB není a nezná to. Milé uživatelky, pokud zas uslyšíte, že "politik XY má dva miliony fanoušků na FB" popřípadě skupina "kupuji jen vložky UltraThick" denně vzroste o 100000 uživatelek (zejména mužského pohlaví), pak vězte, že tato informace neznamená NIC. Nula. Fejsbůk.

Život na fejsbůku

Nejsem sice žádný FejsNestor, přesto se během mé kariéry už dvakrát zásadně změnil obsah domovské stránky. Po posledním fejsliftu je opravdu k popukání.

Jsou dny, kdy je celá vaše domovská stránka vyplněna hláškami XY a YZ se stali přáteli. Přičemž pochopitelně YZ vůbec neznáte. Aby to nebylo tak monotématické, mezi těmmito informačními perlami se občas objeví diamant XY okomentoval stav YZ. Nejlepší na tom je, že vůbec netušíte, jaký stav to YZ vlastně má a jak ho XY okomentoval. Nedělám si srandu, fakt to tak je! Ochora až dolů, celá stránka takto informačně bohatého obsahu!

No ale občas se na vás usměje štěstí a přece jen se na FB něco smysluplného objeví. Jsou to krátké hlášky lidí, kteří je umějí psát a které vás pobaví. To je totiž to jediné, co na fejsbůku stojí za to. Slyšel jsem, že na světě existuje ale služba Twitter, která přesně tohle dělá taky, ale bez těch nesmyslů okolo. Jelikož jsem tvor nepřející, velmi rád tyto hlášky komentuju. Jednak je to legrace a druhak tím dociluji toho, že se čtyřiceti nešťasným uživatelkám (mým přítelkyním) na jejich domácí stránce objeví diamant, jistě tušíte jakého znění: Roj Rojovitý okomentoval stav XY. To přece stačí :-)

Jeden by očekával, že aspoň tato hlášení budou na domovské stránce zobrazeny chronologicky, nejnovější budou nahoře. Ono to tak obvykle je, ale mockrát se setkávám s případem, že se objevují se zpožděním přes 10 hodin a o nějaké chronologii nemůže být ani řeč. Moji kamarádi často komentují vývoj nějakého hokejového utkání. Na své hlavní stránce se ale tímto způsobem dočtu o úvodním hvizdu o několik hodin později, než o konečném výsledku. Fejsbůk. Takový studentský projekt, úrovní a nedotažením odpovídající studenskému projektu – a evidentně mířící na tuto sociální skupinu.

Doporučení

Pokud se právě chystáte na střední školu, nebo už na ní dokonce jste, je fejsbůk tím pravým místem pro vás! Pokud rádi sloužíte jako živý terč různým PR kouzelnicím a pseudospammerkám, jděte na fejsbůk!

Pokud do žádné z těchto skupin nepatříte, jděte tam taky, klidně si založte účet, je to zadarmo a přece tam pak už nikdy nemusíte chodit :-)

roj, 14.01.2010, 21:41:00, trvalý odkaz,

Komentáře (23)

Varování:
Budu zde nechávat jen komentáře, které se mi líbí. Demokracie je sen. Nechte si o ní zdát :-)
1 kutil.bloguje.cz WWW 14.01.2010, 22:50:12
Dobrý! Díky za informace.
2 Můj případ buteo WWW 15.01.2010, 12:27:05
Asi před rokem založil, pak se objevily písmena z konce abecedy, přesně jak popisuješ, přihlásily se mi nějací kamarádi, občas mi je připomenuto, že mám účet, ale toť z mé strany vše. Nějak jsem opět propadl tištěnému slovu. Nestíhám psát ani do bloguje, občas tak nějaký koment, no a příjemná zima na hřebenech Českého středohoří má taky co do sebe. Hezký víkend von Kninitz
3 Bah 15.01.2010, 13:44:40
A víte, co je to email? To Vám chodí spousta dopisů od lidí, kteří nedokážou vzít do ruky tužku a papír, aby Vám sesmolili dopis, ale nutí vás po práci čumět na monitor a číst, co napsali. Jen málokdy se mi stane, že by mi napsal někdo, koho jsem dlouho neviděla, naopak, většinou mi tam úplně cizí lidé nabízejí viagru, prodloužení penisu (který jako žena ani nemám). Když chci něco koupit v nějakém e-shopu, chtějí po mně email a pak mi nabízejí stále nějaké slevy, výhody a další věci, které mne také vůbec nezajímají. Ale to nejdůležitější: emailem vám může přijít vir, který vám může zničit celý počítač! Proto říkám každému, komu je jeho volný čas a počítač drahý: nezřizujte si emailovou schránku!!!
:-) Jak vidíš, záleží na úhlu pohledu.
Mně facebook naopak přinesl spoustu zajímavých informací, účastnila jsem se díky němu spousty zajímavých diskusí a jsem díky němu v kontaktu s lidmi, s kterými se mi nedaří setkávat osobně častěji než jednou za rok. Nechci tě tímhle nějak přesvědčovat k účasti na FCB, je to asi věc osobních preferencí, já jsem zase tak nějak „nepochopila“ Twitter. Prostě mi to přijde nesmyslné a neumím skrz něj komunikovat.
Naopak FCB mě dostal tak, jak jsem neočekávala. Když odfiltruju otravné lidi, různé kvízy a hloupé aplikace, je to pro mne naopak jeden z nejdůležitějších komunikačních nástrojů. Trochu jako email – když dokážeš odfiltrovat, co tě nezajímá, slouží to tomu, čemu ty chceš.
4 Bah 15.01.2010, 13:47:44
Pardon za opakování slov, píšu v rychlosti.:-) Jinak Roji zdravím, jsem ráda, že se můj oblíbený bložínek zas objevuje v mé rss čtečce! ;-)
5 Roj WWW 15.01.2010, 20:36:30
[1] rado se stalo

[2] Zavidim :-)

[3] Bah, jsi uplne mimo pojmove kategorie. Clanek neni obecne o socialnich sitich, ale o jedne konkretni realizaci site. Tak neoperuj obecnou kategorii "email", ale pis o svem oblibenem emailu seznam.cz :-)

BTW Rad te vidim a ctu :-)
6 ufff Gomba WWW 15.01.2010, 21:37:53
ještěštěstíže tuhle chorobu nemááááááám :o)
7 Mod. WWW 16.01.2010, 10:43:30
Já se přihlásila na FCB kvůli aktivitě "Demokracie staví", tuto se mi ovšem nikdy nepodařilo najít, a pak se několik měsíců nic nedělo, do doby, neže mě našla xhanny a pak ta řetězová reakce.
Ve FCB vidím velký potenciál v tom smyslu, že je schopen sdružit za nějakým účelem, řekněme bohulibým, obrovskou skupinu lidí stejného zájmu. Na druhé straně jsem ještě nepochopila, proč musím vědět, že XY měl k večeři řízek a proč ten řízek musím i vidět.
8 Birkov 16.01.2010, 17:24:54
:D. Neustále odolávám od přihlášení FB. Jsem prostě pořád nevázaný :D
9 Liška WWW 18.01.2010, 10:42:35
Naštěstí mi někdo u mě na blogu poradil, jak zrušit (nikdy nepoužitý) účet na FB. Od té doby se mi mai nezasírá vzkazy typu "Petr Novák chce být vaším přítelem." Trapný je, že ten Petr Novák vůbec neví, že chce být mým přítelem, a když jsem se mu ozvala, že FB nepoužívám, takže jeho výzvu bohužel musím odmítnout, byl to trapas. :)
10 Liška WWW 18.01.2010, 10:43:07
oprava: mai = mail
11 Bah 18.01.2010, 11:52:38
Snažím se trochu obhájit to, jak FCB funguje - stěžuješ si, že ti ho zaplavuje spousta informací, které tě nezajímají, to samé ale dělá email. Pokud ale umíš ty věci vyfiltrovat, hned je to lepší. Ve FCB si vlevo nahoře si můžeš přepnout, co chceš vidět, klikneš na "Status Updates" a zmizí ti ostatní zprávy (kdo je s kým kamarád a v jaké skupině je).
To, že není intuitivní, je asi pravda, na druhou stranu mi ještě méně intuitivní přijde třeba Twitter.
BTW to, že se ti statusy zobrazují ve špatném pořadí a opožděně, se mi nestává, nebo jsem si toho alespoň nikdy nevšimla, ale někdo už si na to taky stěžoval (na FCB):-).
12 Roj WWW 18.01.2010, 17:13:45
Lištičko, jestli tam máš napsáno, že si ženského pohlaví a nedejbože i fotku, nesmíš se divit, že se lecjakej hejhula může přetrhnout, aby se stal tvým přítelem :-))))

Bah, díky za info, že bych to zkusil najít? Obávám se, že se mi to nepodaří. Jedna uživatelka se mnou prošla postup, jak udělat, aby se na FB objevovaly fotky z flickru. Bylo to nepřectavitelně složitý, neopakovatelný a jde to udělat přes flickr, ne přes FB, prostě přes FB se na tu stánku nejde vůbec doklikat! A stejně to nakonec nefunguje, místo aby se to samo objevovalo na FB, musím to tam flickrem ručně "dokopat". Pokaždé. Prostě katastrofa.
A jsem si jistej, že i když udělám to podle tvé rady, zas nebudu třeba vidět něco, co chci, a nepřijdu na to, protože co nevidím, o tom nevím :-)

Mě na email chodí jen ty informace, které mi někdo pošle, žádné informace, které mi nikdo nepošle mě nezaplavují. Tebe ano? Změň poskytovatele ;-) Dokonce na Gmail nechodí ani zádný spam! :-)
13 bah 18.01.2010, 18:08:48
Používám Gmail, ale stačí si něco objednat z e-shopu, už ti posílají newslettery jen se z nich čadí. A pracovní email obsahuje každý den cca 300 emailů, které musím jen označit a smazat. Poskytovatele v tomto případě jaksi změnit nejde.:-)
Hele, teď jsem (na fcb) objevila tuhle stránku, třeba se ti bude hodit: http://www.suicidemachine.org/
;-)
DObrý nápad, ne?
14 Roj WWW 18.01.2010, 20:01:51
Skvely napad! :-)

Ale ty mejly ti posilaji lidi, popripade mizerny eshop, gmail za to nemuze, kdezto ty debilni hlasky mi posila SAM FEJSBUK!!! Uplne zbytecne, ti lidi za to nemuzou!

A zrusit to nejde, tam vlevo nahore to asi jen vybiras filtry, cili menis stranky, na ktere se divas. Ale ja chci mit JEDNU stranku s moznostti urcit, co na ni chci a co nechci. Hlavne nechci texty s nulovou informacni hodnotou, generovane systemem.
15 C. [openID] Mail WWW 20.01.2010, 05:22:39
Já jsem ho zrušil a mám klid. Opravdu zbytečná stránka. Taková pro jednoduché.
16 Henry Psanec WWW 20.01.2010, 15:48:26
Ano, a jsem rád. Jednak se můžu podívat, co dělají přátelé, kamarádi a známí (nechodím skoro z domu), a hlavně se dá díky Facebooku sehnat kontakt na spoustu úžasných lidí - sehnal jsem takhle kontakt na mnoho zoologů, básníků a pod., dokonce jsem díky Facebooku vyšel přeložený do francouzštiny, protože přes něj jeden redaktor našel mé verše. Takže se dá brát třeba i jen jako odrazový můstek k jiné komunikaci, třeba mejlové, skypové nebo osobní.
17 Henry Psanec WWW 20.01.2010, 17:57:46
Mohl jsem dodat, že mám jako jazyk nastavený angličtinu, čeština mi přišla strašná (mj. devalvaci slova přítel v cizím jazyce tak nepociťuju).
18 Roj WWW 21.01.2010, 08:34:26
[17] Ano, devalvace slova "pritelkyne" v poslednich 10 letech me taky stve. :-)

Ano, socialni site jsou prima, ale nejakym rizenim osudu se stalo, ze zmasovela jedna dost diletantsky udelana.
19 Henry Psanec WWW 21.01.2010, 19:01:21
[18] Ano. Jakmile slyším "byla jsem tam s přítelem, byl jsem tam s přítelkyní", málem se osypu. - Ó mluvo mateřská, zahal tvář svou šlojířem smutečním!, jak řekl pan Karbulka.

Když už zmasověl Facebook, jsem rád, že jsem tam našel většinu svých oblíbených přírodozpytců i básníků.
20 Roji, ivzez Mail WWW 06.04.2010, 17:10:22
Ad [14]:
Facebook každému posílá jen to, co mu (FB) dovolí. Já jsem v nastavení všechno odškrtala, takže mi neposílá vůbec nic.
21 Roj WWW 06.04.2010, 17:25:42
Ivzez, jenze nekdy je takovy mejl jedinym zpusobem, jaxe k te informci dostat :-) Ale v zasade je to vlastne jedno, FB se nesmi brat moc vazne :-) Sranda tam je :-)
22 Alois Karásek 24.05.2010, 23:16:44
no já myslim, že jako sociální síť je fcb možná užitečnej, každopádně je to dobrá seznamka. Osobně tam mám profil a k němu asociovaných asi 400 "přátel" a je to veliká legrace. Největší sranda je asi to, že v podstatě není moc důležitý co vidim já, ale co vidí ostatní. tzn., že téměř kdokoliv, může na zeď vložit cokoliv (mojí fotku, video, tel. číslo...) a rovnou mě tam označit, nebo ještě líp, přidat nějakej ten vtipnej komentář. následuje latentní fáze, kdy fcb pošle nám známé info o mě, tedy XY všem jeho a mým přátelům a v závislosti na nastavení i přátelům jejich přátel. jenže...můj přítel zcela náhodou sdílí svojí zeď se svými přáteli a jejich přáteli......tak a teď už jenom stačí, aby nějaký přítel přítele přidal komentář, nebo někoho dalšího (přítele přítele) označil a fejsbůk během několika málo okamžiků zaspamuje sám sebe takovym stylem, že už je sotva schopnej reagovat na ping ))) a potom ta věčná snaha fcb se někde šťourat...s nakonfigurovanym fw a vypnutejma cookies (myslim i ty 100kB flash ;o)) se kloudně nezobrazí skoro nic a nějakej chat, nebo aplikace můžu klidně zapomenout
23 facebook a proč ne grmelino Mail WWW 26.02.2011, 00:53:24
Tak nevím , nejsem nějaký fanda ničeho - no ale kdosi mě jednou navrhl , skus facebook a já do toho tedy šel i když jsem si nebyl jistý k čemu to bude dobrý.
Nyní už vím a vůbec mě neobtěžuje , že jej mám , jde o stránku kterou mohu ovládat tak jak si ji sám nastavím ,, různé aplikace , návrhy a podobně mě budou chodit jen když to připustím a co je vůbec fajn , je český.
Mohu sdílet fotky , vytvořit si několik alb , můžu sdílet videa a to buď vlastní nebo třeba z YouTube , mohu kommunikovat s tím nebo s tím , psát různé příspěvky , diskuze a podobně a co je hlavní a to zdůrazňuji , mohu psát i zprávy jako email a to soukromé. U ostatních věcí , jako je foto,videa a podobně - mohu nastavit kdo to může vidět , když to budu chtít jen pro sebe , tak to jednoduše nikdo neuvidí , jinak u facebooku se mě nestalo , že by se mě přihlásil nějaký přítel a žádal o přátelství , pokaď to fizicky někdo neudělá , facebook pouze navrhuje a to jen občas přátelé vašich už zvolených přátel , které dokonce můžete blokovat a tak dál , takže závěrem , fandím facebooku a co se týče negativních ohlasů , no ono jde jednoduše o to - jak si sami facebook nastavíme a podle tohoto vám bude fungovat a dle tohoto budete mít své soukromí , pokaď nechci aby někdo viděl to či to , jednoduše to zakážu.

Mám facebook a mám i soukromí , také dobrá věc pokaď podnikáte , můžete založit stránky své firmy nebo něčeho a propagovat , co chcete - ale to už je zasejc něco jiného.

Břetislav

Přidání komentáře...

zde vpište
bloguje.cz
Získejte Seamonkey!
Valid XHTML 1.0 Strict